Formulaire de recherche

Pokemon: vang ze allemaal!
16/08/2016 - 02:46

Pokemon Go is bekend bij jong en oud. Het spel werd uitgebracht op 23 juli in Europa en even daarvoor de VS, en heeft al enkele miljoenen gebruikers.

Een Schotse huisarts heeft een zeer interessante brief geschreven aan het British Medical Journal over dit game. Magaret McCartney is enthousiast over deze toepassing waarmee je in augmented reality de kleine monstertjes kan vangen die in 1996 gecreëerd werden door Satoshi Sajiri. Van de door Nintendo uitgegeven games zijn al meer dan 250 miljoen exemplaren verkocht en veel kinderen uit de beginjaren zijn nu twintigers en dertigers.

Volgens Magaret McCartney is de wereld verdeeld in twee kampen: voor- en tegenstanders van dit nieuwe spel. Een argument pro is dat Pokemon Go erin is geslaagd om tieners uit hun zetel en uit hun huis te krijgen. Een "studie", gepubliceerd in World of Psychology stelt dat de toepassing mensen kan helpen om minder angstig en minder depressief zijn. Echter, zegt de Schotse huisarts, gaat het slechts om Twitter-anekdotes: geen wetenschappelijke en gerandomiseerde studie dus. Toch, als dit spel mensen kan motiveren om te wandelen, zal de impact van obesitas en type 2 diabetes verminderen.

Bij de tegenstanders bekritiseren sommigen het gebrek aan aandacht, en de betrokkenheid van het spel in verkeersongevallen, anderen vernoemen de overvallen tegen bezitters van smartphones aangetrokken door een Pokéstop, een plaats waar items kunnen worden verzameld voor de jacht op Pokémons, of in de buurt van de Arena, waar de kampioenen het tegen elkaar kunnen opnemen.

De Britse vereniging voor de preventie van geweld tegen kinderen publiceerde zelfs een gids voor ouders. Zij stellen voor om de positie van kinderen jonger dan 18 jaar te verbergen ... Natuurlijk, zegt dr. McCartney, zou het spel veiliger kunnen zijn, maar zoals in alle dingen, is er een risico en een voordeel.

Wat betreft die voordelen, moet worden benadrukt dat Pokemon Go nooit als een gezondheidsapplicatie werd voorgesteld. Dus er zijn absoluut geen medische doeleinden en geen objectief om te halen. Toch kan dit game een interessante motivatie zijn en ideeën geven aan andere ontwerpers van apps om de dagelijkse fysieke activiteit te bevorderen.

Margaret McCartney: Game on for Pokémon Go